Opgang2 styrker i årene 2021 – 2024 lokal ungekultur i udskolingsregi gennem udbredelse og forankring af Opgang2s teater- og dramakoncept Andre Horisonter i partnerskab med foreløbigt 12 provinskommuner.
Andre Horisonter-konceptet består af en Opgang2 forestilling & dramaworkshops før og efter forestilling, og kan afvikles med 10 til 50 unge fra udskoling eller ungdomsskole.
Konceptet giver unge mulighed for at reflektere og abstrahere over kunsten og over eget liv og har dokumenteret effekt i forhold til at styrke unges identitetsskabelse, relationer, dannelse & mod samt kreativitet & nysgerrighed.
AGENDAER: Initiativet vil dels formidle scenekunst, så unge får kendskab til teatret som genre og føler sig inkluderede og engagerede. Dels løftes en sociokulturel agenda, hvor konceptet styrker unges trivsel. Endelig ønsker initiativet at opbygge viden og netværk blandt partnerkommunerne, som kan styrke den lokale infrastruktur omkring kunst og kultur for unge, herunder samspil mellem fx skole og kulturforvaltning.
Projektets vingefang i forhold til aktivitets- og videndelingspartnerskab med en række meget forskellige kommuner er nytænkende og væsentlig.
TRE MÅLGRUPPER:
FORANDRINGSMÅL: De unge er blevet berørte og har fået et styrket kendskab til teater – i klassisk kulturkonsumerende dannelsesforståelse og i mere kulturreflekterende/aktiv forståelse. De har fået nye erfaringer med kreative processer, og har fået et styrket fællesskab. Underviserne har fået ny viden omkring samspil mellem kunst, læring og trivsel, som kan udvikle egen praksis.
Initiativet vurderes indtil nu at være blevet modtaget godt af alle målgrupper. Alene det, at det er lykkedes at etablere et, to eller treårige aftaler med indtil videre 12 kommuner – tyder på, at initiativet taler ind i et behov.
De kommende to år vil give yderligere ’kød’ på initiativets effekt; der er tilknyttet ekstern evaluator, som samler både kvantitative og kvalitative data i og fra alle målgrupper.
I Andre Horisonter#2 pågår en løbende afdækning af, hvordan kommunale systemer virker omkring et initiativ som AH#2.
I en virkelighed, hvor kulturtilbud i stigende grad centraliseres, hvordan er det kommunale system og enkelte modtagere/bruger af tilbuddene så gearet til at få det optimale ud af et initiativ som AH#2? Og siden centraliseringen næppe bliver mindre, hvad kan man så gøre, for at tilbud og informationer kommer i rette mængder, på rette tidspunkt til rette vedkommende og at ingen føler, at de får et kulturtilbud tvunget ned over hovedet på sig?
Det er en undersøgelse, vi føler både kan komme Opgang2 Turnéteater til gode, men som også er relevant for mange andre udbydere af kulturtilbud - særligt dem, der ikke har en lokal fundering, men arbejder på tværs af kommuner og regioner.
Når det nuværende Andre Horisonter#2 initiativ afsluttes i 2024 er det målet, at workshop-drama-konceptet er så gennemarbejdet, at det fortsat kan udbydes som del af Opgang2 Turnéteaters portefølje - også til nye publikumsgrupper som unge i ungdomsuddannelser.
Allerede nu, halvvejs igennem projektet, er det vores oplevelse, at workshop-delen med minimal tilpasning kan kobles på nye forestillinger og kan tilbydes til kommuner og skoler, der ikke er tilknyttet AH#2 initiativet som partnere. Workshop-delen kan sågar eksporteres til andre kulturinstitutioners teaterforestillinger og kulturtilbud, så det kan være et koncept, der kan benyttes af andre udbydere.
Opgang2 turneteater. Opgang2 Turnéteater er i dag et af landets mest markante ungdomsteatre, som årligt turnerer i hele landet med 100 - 130 opførelser. Alle forestillinger taler aktivt ind i samtiden med humor, sjæl og livsappetit, hvor unges identifikation med temaer, sprog, konflikter og figurer står centralt.
Projektleder: Lise Ørskov. Ledende dramapædagog: Lotte Wagner. Opgang2 bruger kunst og kultur til at skabe fællesskab, sammenhold og forståelse for forskellighed hos unge. I en tid hvor alt for mange unge oplever ensomhed og er i risiko for samfundsmæssig eksklusion, kan og skal kunsten og kulturinstitutionerne byde ind med konkrete tiltag, som bidrager konstruktivt.