Data-dreven forretningsudvikling
Hybride oplevelser
Publikumsudvikling

#28solos28days

En dansefestival på Instagram
Thelusa Studio

Hvad er initiativet?

28 dansere skabte festivalen #28solos28days i februar 2021. Festivalen er produceret af Bobbi Lo Produktion med støtte af Statens Kunstfond.

Et nyt format skabte rammen for dette konceptet og kunstoplevelsen udspillede sig digitalt og live på Instagram. Danserne fik hver sin solooptræden, de fik udleveret et manuskript i form af indspillede verbale instruktioner, som udførtes af danseren og blev vist live for publikum på instagrams storyfunktion. Instruktionerne udførtes personligt og blev tolket forskelligt fra danser til danser, #28solos28days skabt i øjeblikket, en "Instant performance”.

Der blev vist en live solo hver dag ud fra koreografen Michael Tang’s kunstneriske startpunkt, men med dansernes egen tilgang og initiativ blev det råt og personligt.

I slutningen af processen offentliggøres manuskriptet/instruktionerne så alle interesserede privatpersoner og professionelle kan udføre deres egen solo, som de kan dele på SoMe. Denne interaktivitet med publikum er også ment som en selvevaluering, en inspirerende måde at lave efterarbejde som publikum. Alle soloer blev samlet i et stort moviegram og er tilgængelige på hjemmeside og Instagram.

Hvem er målgruppen?

Instagram gjorde det muligt at skabe en relation samt henvende sig til et publikum, der ikke er vant til at se moderne dans, hvilket var en stor gevinst for hele branchen. I samarbejdet med kompagnierne og dansere fra hele verden nød alle godt af hinandens publikumsbase, og på den måde blev dansen som kunstform udbredt.

Hvordan blev initiativet modtaget?

I en tid hvor pandemi og isolation har spillet en dominerende rolle for alle er vi ekstremt taknemmelige for at vi har kunnet gennemføre “28solos28days, det har betydet, at et et hungrende dansepublikum er blevet tilfredsstillet. Og det er med stor glæde, at vi beretter, at dette nye format har fungeret efter hensigten både for kunstnere og publikum - det er lykkedes at skabe et virtuelt rum, hvor publikum føler et nærvær fra den udøvende kunstner, og hvor livevisningen gav publikum følelsen af, at de ikke var alene, men at de rent faktisk oplevede et stykke kunst sammen med et publikum. De positive tilbagemeldinger fra både medvirkende dansere, publikum og samarbejdspartnere har været overvældende.

Hvordan har konceptet fremtidigt potentiale / relevans for kulturlivet?

Konceptet er forholdsvis let at benytte af andre, og det kan benyttes i mange forskellige performative kunstformer.

Hvilket potentiale har initiativet for forretningsudvikling?

Projektet er særdeles velegnet til markedsføring af teatre, kompagnier og institutioner. Set ud fra et forretningsmæssigt perspektiv har vi endnu ikke knækket den nød, der handler om at tjene penge på projektet.

Hvem står bag projektet?

Bobbi Lo Produktion, med koreograferne Lava Markusson og Michael Tang i spidsen. Uden stærke samarbejdspartnere som har bidraget med en del af danserene var værket ikke muligt. Stort tak til: Holstebro dansekompagni DeLéon Company Gunilla Lind Danseteater Skånes Dansteater Regionteater Väst. Musikken er komponeret af Hans-Ole Amossen Visuelt design er skabt af Ena Kurtagic thelusastudio

Anbefalinger til opstart af lignende initiativer:

  • Alliér dig med kyndige samarbejdspartnere
  • Find en god grafiker, der kan skabe et lækkert visuelt-virtuelt udtryk
  • Da ingen mødes live og der er mange involverede i projektet er god kommunikation alfaomega
Kulturinstitution
Bobbi Lo Produktion
Kontakt
Michael Tang
bobbiloproduktion@gmail.com
Besøg hjemmeside
bobbiloproduktion.com
No items found.