Under corona-krisen havde danskerne ikke mulighed for at besøge Musikhuset Aarhus. Men det betyder ikke, at de skal undvære kultur og musik. For ligesom flere restauranter tilbyder take-away, skal Musikhuset nu også bringe musikken ud til folket!
Hele essensen i Musikhusets slogan “life is live” er, at musikken kan noget specielt, når den opleves LIVE. Det er det, som Musikhuset Take-Away kan tilbyde.
Musikhuset Take-Away er en koncert med et minimalt set-up, som dermed kan afholdes i en gårdhave, en baggård eller et andet sted, hvor århusianerne kan opleve musikken fra en stol i haven eller hver deres altan eller vindue.
Den primære målgruppe er Musikhusets gæster, som vi ønsker at holde tæt kontakt til og sikre, at vi berører og giver god live-energi i en tid, hvor Musikhuset og salene er lukkede. Vi giver en helt særlig liveoplevelse til de aarhusianere, som kan opleve nogle af landets bedste sangere lige ude i baggården. Her skaber vi et unikt fælleskab mellem kunstnere og naboer. Nært, tæt og personligt.
Sekundært giver koncerterne mulighed for at række ud til hele landet og danskere i udlandet, som får en god digital liveoplevelse i selskab med deres favoritkunstnere.
Vi oplevede stor succes med koncerterne. Fire koncerter med meget begejstrede kunstnere og aarhusianere i baggårdene. 350.000 så med via livestream hjemme fra de danske stuer. De fik en fed oplevelse i god kvalitet. Både visuelt og lydmæssigt.
Hele vores digitale univers har de seneste år været højt prioriteret. Vi tror på, at det digitale rum er særdeles væsentligt som støttefunktion til vores primære opgave, som er at skabe de bedste liveoplevelser for flest mulige mennesker. Her ser vi både rene digitale koncepter og hybridkoncepter mellem digitale og fysiske liveoplevelser som essentielle.
Vi ser det digitale som en måde at sikre relevans og øge interessen for livemusik, kunstnere og Musikhuset. Vi tror på, at det kan være med til at øge billetsalget til koncerterne i Musikhusets sale.
Vi har desuden lanceret to nye initiativer, der er en videreudvikling af Take Away konceptet:
Musikhuset Aarhus i samarbejde med Spar Nord Fonden