Data-dreven forretningsudvikling
Hybride oplevelser
Publikumsudvikling

Musikhuset Take Away

Musikhuset Aarhus
Vi bringer musikken ud til dig
Nicklas Sahl optræder med Musikhuset Take Away
Nicklas Sahl optræder med Musikhuset Take Away. Fotograf: Anders Hede

Hvad er initiativet?

Under corona-krisen havde danskerne ikke mulighed for at besøge Musikhuset Aarhus. Men det betyder ikke, at de skal undvære kultur og musik. For ligesom flere restauranter tilbyder take-away, skal Musikhuset nu også bringe musikken ud til folket!

Hele essensen i Musikhusets slogan “life is live” er, at musikken kan noget specielt, når den opleves LIVE. Det er det, som Musikhuset Take-Away kan tilbyde.

Musikhuset Take-Away er en koncert med et minimalt set-up, som dermed kan afholdes i en gårdhave, en baggård eller et andet sted, hvor århusianerne kan opleve musikken fra en stol i haven eller hver deres altan eller vindue.

Hvem er målgruppen?

Den primære målgruppe er Musikhusets gæster, som vi ønsker at holde tæt kontakt til og sikre, at vi berører og giver god live-energi i en tid, hvor Musikhuset og salene er lukkede. Vi giver en helt særlig liveoplevelse til de aarhusianere, som kan opleve nogle af landets bedste sangere lige ude i baggården. Her skaber vi et unikt fælleskab mellem kunstnere og naboer. Nært, tæt og personligt.

Sekundært giver koncerterne mulighed for at række ud til hele landet og danskere i udlandet, som får en god digital liveoplevelse i selskab med deres favoritkunstnere.

Hvordan blev initiativet modtaget?

Vi oplevede stor succes med koncerterne. Fire koncerter med meget begejstrede kunstnere og aarhusianere i baggårdene. 350.000 så med via livestream hjemme fra de danske stuer. De fik en fed oplevelse i god kvalitet. Både visuelt og lydmæssigt.

Hvordan har konceptet fremtidigt potentiale / relevans for kulturlivet?

Hele vores digitale univers har de seneste år været højt prioriteret. Vi tror på, at det digitale rum er særdeles væsentligt som støttefunktion til vores primære opgave, som er at skabe de bedste liveoplevelser for flest mulige mennesker. Her ser vi både rene digitale koncepter og hybridkoncepter mellem digitale og fysiske liveoplevelser som essentielle.

Hvilket potentiale har initiativet for forretningsudvikling?

Vi ser det digitale som en måde at sikre relevans og øge interessen for livemusik, kunstnere og Musikhuset. Vi tror på, at det kan være med til at øge billetsalget til koncerterne i Musikhusets sale.

Vi har desuden lanceret to nye initiativer, der er en videreudvikling af Take Away konceptet:

Secret Places

Favourite Places

Hvem står bag projektet?

Musikhuset Aarhus i samarbejde med Spar Nord Fonden

Anbefalinger til opstart af lignende initiativer:

  • Når du får en idé, så sæt i gang. Du kan altid skalere, hvis idéen viser sig at være god. Eller nå at droppe den, hvis det modsatte er tilfældet.
  • Sørg for, at dit digitale produkt er tænkt digitalt. Det skal ikke være en dårlig kopi af det, man kan opleve ved at være der selv.
  • Lav en solid plan for, hvordan du sikrer, at du når ud til din målgruppe med dit fede produkt. De opdager det ikke af sig selv.
Kulturinstitution
Musikhuset Aarhus
Kontakt
Thomas Krogh Råhlin
thr@aarhus.dk
Besøg hjemmeside
musikhuset.dk
No items found.
Allan Olsen og Pernille Rosendahl optræder med Musikhuset Take Away. Fotograf: Anders Hede. Musikhuset Aarhus. Fotograf: Jonas Høholt