Da Danmark lukkede ned og tæppet blev revet væk under os, hvem i branchen sendte du et virtuelt skulderklap for at bidrage med en ny kreativ løsning, udvikle et anderledes koncept eller gentænke sin forretning i krisetiden?
Nomineringerne falder inden for et/flere af følgende temaer:
1. Hybride oplevelser: Er der arbejdet med koblingen mellem og udnyttelsen af det fysiske og digitale rum?
2. Publikumsudvikling: Har initiativet arbejdet bevidst med at nå ud til flere borgere, nye målgrupper eller et bredere engagement?
3. Data-dreven forretningsudvikling: Har initiativet arbejdet aktivt med data med henblik på at opnå tættere kontakt med borgere og øge aktiviteten?
4. Frivillighed: Har initiativet arbejdet aktivt med at mobilisere og fastholde frivillige?
Både små og store, skøre og simple initiativer er nomineret til prisen.
Det eneste krav er, at det skal være et nyt koncept eller en kreativ løsning, der opstod under corona-nedlukningen for at sikre aktivitet og overlevelse i den svære tid, og som der ses et fremadrettet potentiale i.
Der er blevet indstillet knap 50 unikke initiativer til Kulturlivets Genstarts-Pris, der alle repræsenterer et højt niveau af innovation, omstillingsparathed og nytænkning.
Det er imponerende, stærke og forskelligartede initiativer, og for at kunne indsnævre feltet ud fra kriterierne om potentiale for forretningsudvikling, skalering på tværs af kulturlivet og nye publikummer er der udvalgt 12 initiativer.
Kæmpe stort tillykke skal der lyde fra alle os bag arrangementet!
K7 er et kulturinitiativ for unge, der på en enkelt uge i 2021 fik mere end 25.000 unge til at besøge et af landets mange museer og udstillingssteder.
Musikkens Hus i Aalborg for sit hybride koncertkoncept med både fysiske billetter og onlinestreaming.
Sort/Hvid Teater for Haunted by the Future: et virtuelt teaterkoncept i app-format, som fortæller en spøgelseshistorie gennem telefonen.
Teater V udfordrer traditionelt teater gennem leg med digitale teaterformater.
Trapholt for de to borgerinddragende kunstprojekter LIGHTHOPE og Tæt på Træer. Begge projekter benyttede zoom til workshops, hæklegrupper, atelierbesøg, seminarer mv.
Museet gentænkte sig selv under corona-krisen og lancerede flere coronatiltag: online seksualundervisning, Museum Takeaway og Køn Pop-Up Museum.
ALICE som med initiativerne Open Studio og Alice Works stillede sine rammer og faciliteter til rådighed for nye kunstnere.
5700 FORTÆLLER inddrager alle led i den litterære fødekæde: skrivende, fortællere, formidlere, forfattere, læsere og dem, som bare kom forbi.
Bobbi Lo Produktion med #28solos28days: en ny danser optræder hver dag med en improviseret live-dans i 28 dage på instagram.
Statens Museum for Kunst for økonomisk bæredygtige og digitale tilbud til nye geografiske målgrupper.
I initiativet Musikhuset take-away kunne borgere nominere sin baggård som koncertsted.
Varde Bibliotek der gennem LIVEstream bragte koncerter, teater og foredrag ud i udkanten af Vestjylland.
Teater V udfordrer traditionelt teater gennem leg med digitale teaterformater.
For at undgå at blive aflyst rykkede Nykøbing F. Revyen ind i den lokale idrætshal, der blev opbygget og omdannet til teater.
ALICE som med initiativerne Open Studio og Alice Works stillede sine rammer og faciliteter til rådighed for nye kunstnere.
Med Rust Sleeps Around blev en stribe intimkoncerter med i alt 65 upcoming kunstnere arrangeret på Nørrebro i for at støtte den kriseramte musikscene.
Teatret Zeppelin transformerede forestillingen Mælkebøttereglementet til lyddrama og udviklede undervisningsmateriale, så elever kunne arbejde med værket uafhængigt af de fysiske omstændigheder.
Selvom Tobaksgaarden under normale omstændigheder holder lukket om sommeren, udviklede de under corona-krisen udendørs Sommerkoncerter.
Trapholt for de to borgerinddragende kunstprojekter LIGHTHOPE og Tæt på Træer. Begge projekter benyttede zoom til workshops, hæklegrupper, atelierbesøg, seminarer mv.
Med lydgear i en cykelvogn arrangerede Musik til København 39 baggårdskoncerter med det formål at minde københavnere om den levende live-musik i en corona-tid.
Forestillingen 1658 – Balladen om Bornholms befrielse spillede gratis fra ladet af en lastbil, der stoppede på ni forskellige destinationer på Bornholm.
Den online Martin Jensen koncert Me, Myself Online foregik på en scene bygget på taget af scenetårnet og blev streamet til 1,5 mio. seere.
Publikum downloader Mod Strømmen, går selv turen udendørs, lytter til forestillingen og får kendskab til Langeland og H. C. Ørsted undervejs.
Torsdagsklubben er et gratis tilbud for dem, der gerne vil gå mere i teatret, men mangler nogen at følges med.
Museet gentænkte sig selv under corona-krisen og lancerede flere coronatiltag: online seksualundervisning, Museum Takeaway og Køn Pop-Up Museum.
Initiativet Forfatterkvarteret blev afholdt hver fredag kl. 11, hvor litteraturkonsulent Signe Langtved Pallisgaard sad i samtale med forfattere.
Godnathistorier til Nabolaget: Hver aften læste en skuespiller godnathistorie højt for 10 publikummer på teatrets parkeringsplads.
Nye læserfællesskaber blev til i digitale forfatter- og læsermøder, hvor læsere mødtes om den samme bog til debat og samtale med bogens forfatter og hinanden.
En grøn kulturfestival med udendørs kunst, debat, fællesspisning og openair filmvisning med hovedtelefoner, som tillod afstand.
Designmuseum Danmark nytænkte hele sin gæsteoplevelse og museets rolle som mødested for branche, skoler, håndværksuddannelser og alle med nysgerrighed på at forme fremtidens og samtidens omgivelser.
I initiativet Musikhuset take-away kunne borgere nominere sin baggård som koncertsted.
Varde Bibliotek der gennem LIVEstream bragte koncerter, teater og foredrag ud i udkanten af Vestjylland.
TANKEGANG bestod af 36 landsdækkende gåture i selskab med kendte kunstnere og kulturpersonligheder. Hver tur havde et tema, der gav inspiration til samtalen undervejs.
Musikkens Hus i Aalborg for sit hybride koncertkoncept med både fysiske billetter og onlinestreaming.
Statens Museum for Kunst for økonomisk bæredygtige og digitale tilbud til nye geografiske målgrupper.
Danmark Klapper blev initieret af Rasmus Hammerich, der via Facebook satte gang i sang på tværs af landet hver aften fra folks vinduer under corona-nedlukning.
Science Museerne udviklede Science Takeaway: en pakke med forskellige typer af science-kits og masser af vejledning i og inspiration til, hvordan brugeren laver science-aktiviteter derhjemme – særligt til børnefamilier.
På Dansk Danseteaters nye virtuelle scene kan publikum gå på opdagelse i filmens verden og opleve minidokumentarer, behind-the-scenes-materiale, teasere, trailere, streaming og kunstfilm.
Odense Aafart udviklede en mysterieoplevelse Det Hemmelige Broderskab: En sejltur og gåtur i skoven, hvor publikum hører en fortælling og løser gåder med en tablet.
Omprogrammering af Bloom til helt nye formater på nye platforme, så det til enhver tid passede til restriktionerne og tillod kulturoplevelser.
CPH:DOX omlagde på 6 dage deres program med biograffilm, instruktørbesøg, debatter og events til en digital festival på en ny streaming-platform.
Sort/Hvid Teater for Haunted by the Future: et virtuelt teaterkoncept i app-format, som fortæller en spøgelseshistorie gennem telefonen.
Biblioteket To Go gjorde det muligt for borgerne at benytte bibliotekerne selv under nedlukningen.
Streaming af teaterforestillinger - Aalborg Teater omdannede hurtigt flere forestillinger til streamede teaterforestillinger og tiltrak et stort publikum.
Bibliotekernes paratvidensquiz for 6. klasser blev omdannet til en digital konkurrence. Fremadrettet afholdes finalen digitalt, da det muliggør at alle skoler kan deltage.
K7 er et kulturinitiativ for unge, der på en enkelt uge i 2021 fik mere end 25.000 unge til at besøge et af landets mange museer og udstillingssteder.
Festival & Friends er en festival med kammermusik skabt af og målrettet unge, der opstod under corona-nedlukningen.
Min Mindste Koncert er et koncept, der består af samtale og musik både live og online, og som ønsker at inspirere unge mennesker på kanten til en musikkarriere.
Musikalske Besøgsvenner planlagde i år 100 koncerter hjemme hos sårbare/ensomme danskere og deres besøgsvenner landet over.
Under corona udviklede Teatret Riddersalen en vandreforestilling i de nærliggende udendørs arealer målrettet børn.
Med oplevelsespakken Kunstjagten tiltrak Kunstmuseum Brandts nye målgrupper i sommerferien – særligt børnefamilier.
Shakespearementarium: professionelle scenekunstaktører deltager i en 5 dages workshop, der inviterer publikum ind til dialog.
Med publikum isoleret i hver sin boks spillede I går og i morgen en corona-sikker forestilling om ensomhed.
Løvehave Koncerter finder sted i en tidligere skovfogedbolig med publikum både indenfor i stuen og i haven.
5700 FORTÆLLER inddrager alle led i den litterære fødekæde: skrivende, fortællere, formidlere, forfattere, læsere og dem, som bare kom forbi.
Radar Contemporary udbreder kendskabet til kunstnere med en klassisk kunstnerisk baggrund, som implementerer nye teknologier i deres virke.
Bobbi Lo Produktion med #28solos28days: en ny danser optræder hver dag med en improviseret live-dans i 28 dage på instagram.