Kunst og kultur har en værdi i sig selv for alle. Det former os, vores perspektiver og vores verden. Det skaber os som mennesker og som kultur. I en verden af større flygtighed, flere likes og højere tempo opstår usikkerheden, den mentale hjemløshed og mindreværdet især hos børn og unge. Kulturen har en vigtig rolle i at være et univers, der ikke er båret af fremdrift og reaktioner, men af væren, fordybelse og æstetik.
Flere børn og unge skal derfor mere i kontakt med kunst og kultur.
Gennem interviews, workshops og rundspørger har Dansk Kulturlivs børn- og ungeprojekt talt med mere end 60 kulturinteressenter om, hvorledes børn og unge kan komme mere i kontakt med kunst og kultur som både brugere og medskabere. Der er store forskelle landet over i forhold til, hvordan opgaven om unges tilgang til kunst og kultur gribes an. En lang række aktører udfører et vigtigt og meget kompetent stykke arbejde, og det er slående hvor bred og dyb en faglighed, der gør sig gældende i kulturbranchen.
Samtidig er der en række udfordringer, der er helt tydelige:
- Der er en stor mangel på overblik nationalt set over aktører, indsatser og gode løsninger. Denne mangel gør sig rigtig mange steder også gældende lokalt og skaber barrierer for gode partnerskaber og nemt tilgængelige kulturtilbud.
- Der er en stor social ulighed i forhold til, hvem der bruger kulturlivet, men faktisk også i hvem der eksponeres for det og tilbydes en rolle at spille. Det er desværre en selvforstærkende faktor, der kræver national reaktion.
- Brobyggere imellem kulturen, skolerne, politikken og administration er essentielle for de lokale dynamiske effekter. Disse kompetencer og personer er i høj kurs og en mangelvare. Ofte står og falder det gode samarbejde med disse menneskers brændende vilje.
- Det formaliserede tværsektorielle samarbejde er en decideret nødvendighed for lokal udvikling. Folk, der kender hinandens verden, arbejder simpelthen bedre sammen. Det bryder med silotænkning, det åbner nye muligheder, og det skaber fælles sprog. Alle disse faktorer sænker barriererne og bliver en katalysator for samarbejde.
Projektets styregruppe har udvalgt og kvalificeret fire overordnede koncepter, som vi vurderer vil skabe bedre adgang og større inddragelse af børn og unge. Koncepterne er alle baseret på input og sammensat ud fra eksisterende indsatser lokalt.
De fire indsatser:
- Tilgængelighed via en nationale onlineplatform
Vi foreslår en fælles national onlineplatform, der fungerer som en digital kulturguide for både børn, unge, forældre og lærere. Ved at samle alle relevante kulturtilbud ét sted gør vi det nemt og overskueligt at finde spændende aktiviteter på det tidspunkt, hvor lysten og behovet melder sig. Vi foreslår yderligere en udvidelse af E-reolen GO med kulturoplevelser via at børn og unge eksponeres for kulturoplevelser baseret på deres læsepræferencer.
- Nationalt udrullet ”Kultur til Alle”
Tiltaget vil give børn og unge adgang til kunst og kultur uden økonomiske barrierer igennem hele deres skoletid. Konceptet skal være nationalt og ved både skolesamarbejder, fribilletter og åbne tilbud gives muligheden bredt til alle børn og unge i hele landet for at opleve kunstens og kulturens univers. Målet er således, at alle børn skal besøge museer, biblioteker, teatre, kulturhuse, spillesteder og koncerter mindst én gang om året.
- Kulturvejlederen
Vi foreslår at efteruddanne kulturvejledere i hele landet. Inspireret af naturvejlederens rolle og funktion vil kulturvejlederen åbne dørene til kunstens og kulturens verden. Målet er, at flere børn og unge får en tryg og positiv kontakt med kunst og kultur – uanset baggrund.
- Tværsektorielle netværk i alle kommuner
Vi foreslår tværsektorielle netværk i alle kommuner. Disse netværk vil skabe en platform, hvor kunstnere, kulturinstitutioner, skoler, daginstitutioner og den kommunale forvaltning kan mødes og lære hinanden at kende og dermed samarbejde tættere. Det tværsektorielle samarbejde sigter mod at styrke den gensidige forståelse og skabe fælles mål for kulturel dannelse blandt børn og unge.
Læs hele udspillet her.